IJSCH en Noordendorp Transport

0

Het vinden van een hoofdsponsor gaat niet over één nacht ijs. Michel Wentink, directeur van Noordendorp Transport, heeft de naam van zijn firma voor een periode van vijf jaar verbonden aan IJs- en Skeeler Club Haaksbergen (IJSCH). “Dankzij onze sponsors kunnen we onze leden iets extra’s bieden”, zegt Wouter Otten, voorzitter van IJSCH.

Bijna een eeuw geleden – ons land kende toen nog ouderwetse winters – werd Noordendorp Transport opgericht. Het begon met paard en wagen. Inmiddels zorgen negentig medewerkers en drieënveertig vrachtwagens voor het transport van goederen uit de productie- en bouwsector. Hoofdmoot is het levensmiddelenvervoer voor supermarkten, met name Plus Retail. Noordendorp Transport biedt haar medewerkers een leefstijlproject. Om hen bewust te maken van het belang gezond te leven. Verantwoord eten, voldoende bewegen. Ook worden zij gestimuleerd een sport op
te pakken. In de laatste nieuwsbrief staat onder meer skeeleren in the picture. Geen toeval: Noordendorp is sinds 1 januari 2010 de hoofdsponsor van IJSCH.

Groeien

“We bekijken, zeker in deze economisch mindere tijden, heel kritisch welke vereniging we sponsoren”, erkent Michel Wentink. “IJSCH staat goed bekend; je hoort altijd positieve berichten. Sowieso is schaatsen een groeiende tak van sport die nooit negatief in het nieuws is. Dat was een belangrijke factor in onze keuze. Ik ben eens in Heerenveen geweest. En dan zie je daar één agent die de hele meute onder controle heeft. Er gebeuren geen vervelende dingen, iedereen is vrolijk.” De eerste contacten tussen IJSCH en Noordendorp Transport zijn anderhalf jaar geleden gelegd. “We hebben toen bidons gesponsord. En daarna wat dingetjes gedaan bij de eerste marathon op natuurijs.” Daar is kennelijk een goed gevoel aan overgehouden. “Sponsoren gaat verder dan het overmaken van een geldbedrag. Je wilt gewoon iets meer doen met zo’n vereniging. Dat moet groeien”, zegt de directeur van Noordendorp. Verschillende ideetjes spelen door zijn hoofd, maar hij wil er niet al te veel over kwijt. Wel dat er iets moois in de maak is met de succesvolle schaatsploeg van TVM,. Een voorzichtig lijntje is inmiddels gelegd. “Ons bedrijf is verzekerd bij TVM. Het zou prachtig zijn wanneer er van die kant een keer iets kan gebeuren met IJSCH.”

Beleid

Ook bij plaatselijke hoofdklasser HSC’21 en FC Twente staat Noordendorp Transport op de sponsorlijst. “Ik ben een echte Twentefan!”, glundert Wentink. “Met het naderende WK doen we iets met voetbal onder het motto ‘Noordendorp komt naar je toe deze zomer’. Aan onze klanten delen we voetballen uit in onze bedrijfskleuren. Gewoon omdat het een leuk gebaar is. Zoiets kunnen we ook doen met schaatsen. Met het beleid bemoeien we ons niet. Dat zou denk ik niet goed zijn. Je gaat er vanuit dat je geld op een goede manier wordt besteed. Een kwestie van vertrouwen.” In totaal dragen zo’n zeventig bedrijven op één of andere manier een steentje bij aan het financiële welzijn van IJSCH. Op het clubtenue zijn overigens nog twee plekken beschikbaar voor een sponsornaam: de borst en de kont.

Sportliefhebber

Michel Wentink is sportliefhebber. Klimt met plezier op zijn mountainbike, maar is ook graag toeschouwer. “Als ik nu bijvoorbeeld die kinderen zie genieten van het skeeleren, dan geniet ik ook.” Op het IJSCH complex is dan een clinic, de eerste van acht lessen, aan de gang voor de jeugd vanaf zes jaar. Zo’n zeventig beginnende en meer ervaren skeeleraars bewegen zich over de baan. Trainers ontfermen zich over het jonge spul. “De clinic is één van de hoogtepunten van het seizoen. De jeugd vanaf zes jaar kan kennis maken met de skeelersport. Ze leren de basistechnieken, waaronder allereerst remmen. Want veiligheid staat voorop”, zegt Wouter Otten. “Je ziet geregeld dat ook ouders zich aansluiten bij de club. Ze brengen hun kinderen en komen ineens zelf met skeelers aanzetten. Of stappen op de fiets.” Zelf de skeelers onderbinden is voor Wentink nog een stap te ver. “Op de fiets is geen probleem. Schaatsen ook niet. Als je op het ijs onderuit gaat glijd je meestal wel lekker door. Maar op skeelers val je meteen zo hard…” Otten lacht. “Oh maar we krijgen je wel zover, hoor! Daarvoor hebben we clinics…”

Promoten

IJSCH zette zichzelf en Haaksbergen op de kaart met de vierde ‘Eerste Marathon Op Natuurijs’ op rij. “Maar dat is geen doel op zich”, benadrukt Otten. “Ons hoofddoel is het promoten van de schaats- en skeelersport..” Wentink vult aan: “Ja, de eerste marathon op natuurijs is natuurlijk geweldig. Maar wanneer een andere vereniging eerder is, is dat jammer maar geen ramp.” Door de EMON op zich schoot het ledenaantal niet echt omhoog. “Wel is er nu een marathonafdeling opgericht. Dat is dan wel weer leuk”, zegt Otten. “Momenteel zitten we boven de 300 leden, dankzij onze mooie accommodatie. Ook de opening van IJsbaan Twente gaf een impuls aan ons ledenaantal.” Waar andere ijsverenigingen elkaar alleen ’s winters zien, heeft IJSCH een ontmoetingsplek door alle seizoenen heen. ‘s Zomers zijn er droogtrainingen; jong en oud staat op de skeelers. De wielrenners treffen elkaar bij de baan en komen na afloop even binnen in het clubgebouw. Mocht Koning Winter het een jaartje af laten weten dan zakt de club niet direct door het ijs. “IJSCH heeft reserves opgebouwd!”, verzekert de voorzitter.
Tekst en beeld Betty Morsinkhof

Plaats uw commentaar